עלובת חיים, אפסה וכלומניקית

עלובי החיים (2012)
★★★★★★★★☆☆

יש ספויילרים קלים במהלך הפוסט, וספויילר אחד גדול בסוף.
אם אתם לא מכירים את הסיפור או לא ראיתם את הסרט, תפסיקו לקרוא!

בשעה טובה, ובאיחור לא  כל כך אופנתי, עלובי החיים יצא אתמול בארץ אחרי שזה יצא כמעט בכל העולם לפני חודשיים (מלבד מדינות כמו סרביה או טייוואן שעוד לא ראו את הסרט, אבל מי הולך לקולנוע בסרביה? המדינה עדיין במשבר, והאזרחים עדיין משלמים את החוב מאירוח אירוויזיון 2008, גם שם אפשר לעשות להם עלובי החיים עם שירים, כי המוזיקה שברה אותם).

בכל מקרה חוזרים לסרט. הסיפור מוכר מאוד בכל העולם, ובתור מעריץ מטורף של מחזות זמר, מעריץ חולני של עלובי החיים (הספר, המיוזקל, התרבות שמאחורי הסיפור), בתור מעריץ לא שפוי במיוחד של חצי מכוכבי הסרט (במיוחד אן הת'וואי ויו ג'קמן), זה היה אחד מהסרטים שהכי ציפיתי להם בשנים האחרונות והציפיות שלי בהתאם היו בלתי ניתנות להשגה.

אני עדיין בסערת רגשות, היו רגעים בסרט שלא הפסקתי לבכות, והיו רגעים שפשוט רציתי לקום ולשרוף את המסך. מזמן לא זכור לי סרט שגרם לי להרגיש כל כך בי-פולארי כמו קלייר דיינס ב"הומלנד".

נתחיל בכוכבת האמיתית של הסרט, אן הת'וואי: בחיים, החיים לא נראו כל כך אומללים ועלובים ומלאים בגלאמור כמו בחיים של פאנטין. לכלבה הזאת מגיע כל פרס שהיא מקבלת בחודשים האחרונים ואף אחד לא יתווכח איתה על זה. השירה שלה מדהימה, התספורת בשידור חי הולמת אותה, ובחיים להיות זונה לא היה כל כך עצוב. כשהיא חוזרת בסוף הסרט בכדי לקחת את ז'אן ולז'אן, פשוט רציתי ללכת איתה גם לעולם שכולו רק טוב. אין ספק: היא נולדה בשביל התפקיד, וזה היה הליהוק הכי טוב בהיסטוריה של הקולנוע.

הוא מחזיק אותה, והם ביחד מחזיקים את הסרט

הכוכב השני של הסרט הוא יו ג'אקמן, לא זכור לי פעם שהוא ביצע תפקיד כל כך גמיש וטוב בחיים, גם לו מגיע שבחים וגם כשעושים אותו מכוער ועם שיניים של פליט אריתראי שלא הלך לרופא שיניים בחיים שלו, הייתי עושה לו טובה. בטוח שכל האיפור עזר לתפקיד, אך חוץ מהסצנות של פאנטין, הסצנות שלו היו החזקות בסרט.

עוד דברים טובים בסרט: כמעט כל השירים, הדמויות של אפונין (סמנת'ה בארקס), האתנחתא הקומית של הסרט – התרליאנדרים (הלנה בונהאם קרטר וסשה בארון כהן האדירים), ומריוס פרצוף-תינוק-הומואית-קשה (אדי רדמיין).

עכשיו לדברים הרעים של הסרט (ויש הרבה גם):

אי אפשר להתעלם מהכבשה השחורה הענקית באמצע הסרט: ראסל קראו. כל פעם שהוא יצא רק קיוויתי שלא ישיר, אני באמת לא מבין מה עומד מאחורי הליהוק שלו, הוא עושה אותו פרצוף במהלך כל הסרט, והוא שר מספיק טוב רק בשביל לעבור את השלב הראשון באמריקן איידול, ולא יותר. ליהוק תמוהה למדי שנעשה כנראה על ידי אימו החירשת וכנראה גם העיוורת.

הדבר השני שלא ניתן להתעלם ממנו, זה אורכו של הסרט. באמת שאין לי בעיה עם סרטים ארוכים, אבל כל עוד יש לזה סיבה מוצדקת, כאן לא היה. ב"עלובי החיים" ניתן לחתוך כמה נאמברים (וכמה דמויות שוליות) ולסיים אותו בשעה וחמישים דקות, ולא יותר. בהרבה רגעים אתה מאבד עניין ואינטרס בכל הדמויות (מעל 20 דמויות, מי זוכר!?!) ולא אכפת לך מה יקרה איתם.

אני אוהב אותך כי היית בבנות רעות, וזה אחד הסרטים האהובים עליי

בנוסף: ברגע שפונטין נעלמת, הסרט יורד מתל אביב לירושלים, אתה מרגיש שיש נקודה שחורה חסרה באמצע הסרט כל הזמן, וברגע שהיא חוזרת בסצנה האחרונה של הסרט, אתה מבין עד כמה היא היתה בחזקת נעדרת.

ועוד משהו שחסר: יותר זמן מסך לקוזט (הילדה הרעה האהובה עלינו: אמנדה סייפריד). היא מופיעה בדיוק 5 דקות בסרט למרות שהסרט כולו כמעט סובב סביבה, והיה חסר לי קצת יופי בלי שיניים מכוערות ופאות של זונות בפורים.

בכל מקרה, בזכות החמש הדקות האחרונות ומרגשות של הסרט, יצאתי בתחושה טובה (אם כמה שאפשר לצאת בתחושה טובה מסרט שבו כולם מתים) וכן אהבתי את רובו ואנחנו ממליצים עליו.

מחשבה אחת על “עלובת חיים, אפסה וכלומניקית

  1. yossi1976

    האן התאווי מהווה את הטוב והרע בסרט. אם מסרט של כמעט 3 שעות אנחנו נזכור רק את ההופעה שלה זה מרמז עד כמה הסרט לא מספיק טוב. ובאמת באמת אני משתדל למצוא משהו טוב בהופעה של ראסל קרואו בסרט, ואני ממש לא מוצא. משחק מונוטוני, קר ובעיקר שירה נוראית שלא ברור לי איך המפיקים והבמאי של הסרט בחרו דווקא בו לדמות כל כך מרכזית בסיפור.

כתיבת תגובה

